Project Description

Σπονδυλική στένωση είναι η μείωση του εύρους  του σωλήνα στην οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης με αποτέλεσμα την πίεση του νωτιαίου μυελού ή και των  νεύρων.

Η σπονδυλική στένωση  εμφανίζεται συνήθως μετά την ηλικία των 50 ετών και είναι αποτέλεσμα των αλλαγών που εμφανίζονται στην σπονδυλική στήλη λόγω εκφυλιστικών φαινομένων και εξελλίσεται με σχετικά αργό ρυθμό . Ελάχιστοι ασθενείς γεννιούνται με συγγενώς στενό κανάλι και τα συμπτώματα μπορεί να εμφανιστούν σε νεαρότερη ηλικία.

Οι περισσότεροι ασθενείς συνήθως είναι ασυμπτωματικοί έως κάτι τους προκαλέσει επιπλέον πίεση των νεύρων όπως μια κήλη δίσκου ή ένας τραυματισμός στην οσφυϊκή μοίρα.

Κλινική εικόνα

Τα συμπτώματα της σπονδυλικής στένωσης περιλαμβάνουν :

• Πόνο , ή/και  αδυναμία, ή/και μουδιάσματα στα πόδια κυρίως από τους γλουτούς μέχρι τις γαστροκνημίες, τα οποία χειροτερεύουν με το περπάτημα και βελτιώνονται στην καθιστική θέση (διαλείπουσα χωλότητα).

• Πόνο στη μέση -οσφυαλγία- στην ορθοστασία ή στη βάδιση ,η οποία συνήθως  βελτιώνεται αν σκύψει κανένας μπροστά ή καθίσει

• Διαταραχές της αισθητικότητας (κάψιμο, μυρμηγκιάσμα ή αίσθηση βελόνων ) στα κάτω άκρα.

• Διαταραχές που αφορούν τον έλεγχο των κενώσεων ή/και την ούρηση(σπάνια).

Διάγνωση

Η διάγνωση βασίζεται στο   ιστορικό του ασθενή , το οποίο συνήθως είναι τυπικό και  περιλαμβάνει τη  διαλείπουσα χωλότητα.

Κατά την κλινική  εξέταση αναζητείται νευρολογική σημειολογία κινητικού ή αισθητικού τύπου από τα κάτω άκρα και ο ασθενής ελέγχεται για πιθανή αδυναμία ομάδας μυών ή περιορισμό κινήσεων τους.

Σημαντικό είναι στην  κλινική εξέταση πάντα να συμπεριλαμβάνεται εξέταση  των ισχίων,  παθήσεις ττων οποίων πολύ συχνά μιμούνται περιπτώσεις σπονδυλικής στένωσης και οπωσδήποτε  των αγγείων των κάτω άκρων, γιατί και οι αγγειακές στενώσεις των κάτω άκρων εκδηλώνονται με διαλείπουσα χωλότητα.

Η αξονική τομογραφία και κυρίως η μαγνητική τομογραφία είναι οι εξετάσεις που μπορεί  να μας δείξουν και να μετρήσουν τη  στένωση του σπονδυλικού σωλήνα.

Θεραπεία

Οι περισσότερες των περιπτώσεων της σπονδυλικής στένωσης αντιμετωπίζονται συντηρητικά  με παυσίπονα και αντιφλεγμονώδη. Οταν ο πόνος είναι οξύς και επιμένει,  επισκληρίδια ενέση κορτιζόνης ή κορτιζόνη από του στόματος ή ενέσιμη μπορεί να βοηθήσει.Περιορισμός των δραστηριοτήτων , η χρήση  ζώνης οσφύος ,καθώς και φυσικοθεραπείες μπορούν επίσης να βοηθήσουν  στην ύφεση των συμπτωμάτων. Αν η συντηρητική αγωγή αποτύχει ή αν η στένωση είναι μεγάλη, τότε συνιστάται η χειρουργική θεραπεία. Ο σκοπός της χειρουργικής θεραπείας είναι η διεύρυνση του σπονδυλικού σωλήνα και η αποσυμπίεση των νεύρων.