Project Description

Το Νευρίνωμα ή μεταταρσαλγία Morton περιγράφτηκε από τον Thomas Morton για πρώτη φορά το 1876 και πρόκειται για περινευρική ίνωση- εκφύλιση του κοινού δακτυλικού νεύρου του άκρου ποδός.

Χαρακτηριστικό σύμπτωμα είναι ο πόνος που οφείλεται σε χρόνιο ερεθισμό του νεύρου. Συχνότερα εμφανίζεται στο μεσοδακτύλιο διάστημα μεταξύ του 3ου και 4ου δακτύλου του ποδιού και λιγότερο συχνά μεταξύ του 2ου και 3ου δακτύλου .Οι ασθενείς περιγράφουν επίσης αίσθημα καύσου στην πελματιαία επιφάνεια του ποδός και υπαισθησία στα αντίστοιχα δάκτυλα, συμπτώματα που επιδεινώνονται με χρήση στενών υποδημάτων με ψηλό τακούνι ή παρατεταμένη ορθοστασία και βάδιση.

Η πάθηση εμφανίζεται συχνότερα σε γυναίκες ηλικίας από 20- 50 ετών, αφορά συνήθως το ένα πόδι και σπάνια εμφανίζονται δυο νευρινώματα στο ίδιο πόδι.

Η διάγνωση τίθεται από το ιστορικό και την λεπτομερή κλινική εξέταση με ειδικές δοκιμασίες , όπως πχ το Mulder test (εφαρμογή εγκάρσιας πίεσης στα δάκτυλα) ή αναπαραγωγή πόνου κατά την πίεση της περιοχής. Από τις παρακλινικές εξετάσεις η μαγνητική τομογραφία μπορεί να αναδείξει την διόγκωση, ενώ σε συνδυασμό με ακτινογραφία της περιοχής θα αποκλείσουν παθήσεις που μιμούνται τη συμπτωματολογία όπως η μεταταρσαλγία (πτώση των μεταταρσίων), το κάταγμα εκ κοπώσεως του αντίστοιχου μεταταρσίου, την οστεοαρθρίτιδα και την οστεονέκρωση της κεφαλής του μεταταρσίου οστού.

Η θεραπεία μπορεί να είναι συντηρητική ή και χειρουργική.

Στη συντηρητική θεραπεία ανήκουν η κρυοθεραπεία, τα υπέρηχα, οι διατατικές ασκήσεις, η χρήση ορθοπαιδικών πάτων ανύψωσης της εγκάρσιας ποδικής καμάρας.Σε περίπτωση αποτυχίας της ανωτέρω θεραπείας έχει ένδειξη η τοπική έγχυση κορτιζόνης.
Εάν ο ασθενής εξακολουθεί να υποφέρει τότε η χειρουργική θεραπεία με την αφαίρεση του νευρώματος Morton δίνει την οριστική λύση του προβλήματος.
Με γενική αναισθησία και τομή στην ραχιαία επιφάνεια του ποδιού ανευρίσκεται και εξαιρείται το νευρίνωμα , ο ασθενής εξέρχεται αυθημερόν ή μετά μια μέρα από το νοσοκομείο , φορά ειδικό υπόδημα αποφόρτισης μεταταρσίων για 15 ημέρες περίπου και μετά ένα μήνα περίπου επανέρχεται πλήρως στις προηγούμενες δραστηριότητες του